Het avontuur is voorbij... - Reisverslag uit Ospel, Nederland van Niene Roij - WaarBenJij.nu Het avontuur is voorbij... - Reisverslag uit Ospel, Nederland van Niene Roij - WaarBenJij.nu

Het avontuur is voorbij...

Blijf op de hoogte en volg Niene

26 Augustus 2017 | Nederland, Ospel

Ik zou niet kunnen zeggen wat ik het mooiste vond, of wat ik het meeste ga missen. Alles wat ik gedaan/gezien heb was onvergetelijk, alles was zo mooi en toch wel alles ga ik missen. De grotere uitjes zoals Mole en Cape Coast, maar ook het zien dat een klein meisje haar babyzusje op haar rug neemt om de drukke straat veilig over te steken.
Dit was een reis die nooit te vergeten is, een reis waarin veel dromen zijn uitgekomen.
Dit pakt niemand meer van mij af!

Maandag was het in het ziekenhuis een rustige dag! Bij een bevalling weer geholpen! Ik mocht een tweelinggeboorte zelf gaan doen! De vrouw kon ieder moment bevallen. Opeens riep ze vanuit haar bed, het eerste kindje kwam er al uit. Na de geboorte van dit jongetje moest de vrouw zelf lopen naar de verloskamer, terwijl de navelstreng er uit hing. De placenta werd geboren. Even later kwam de tweede placenta er uit, deze kwam voordat de tweede baby kwam. Dit is niet goed. De dokter werd erbij gehaald en hij gaf aan dat het 2e babytje overleden was. De placenta was ook geheel zwart, het was dus al langer dood. Het meisje lag ook nog eens in stuit. Ze werd door de dokter er uit getrokken aan de voetjes..
Deze avond hebben we 'dutch food' gegeten! Mamma Ben had zich goed verdiept; aardappelpuree met worst en groenten. Het was heerlijk. Samen met Justien ben ik last minute naar de cocktailbar gegaan. We hadden nog een half uur happy hour! Het was een super leuke laatste avond in Tamale!

Dinsdag ochtend afscheid genomen van Ben! Dit was toch wel even moeilijk! Daarna naar het ziekenhuis voor een paar laatste uurtjes. Het was vooral gezellig op de afdeling! Ook hier afscheid genomen van iedereen. Thuis aangekomen laatste spullen gepakt en gegeten. Afscheid genomen van Justien en naar het vliegveld! Mijn tijd in Tamale zit erop!
Het vliegveld was echt heel klein! 1 balie, 1 gate. Ook het vliegtuig was klein! Snel was ik in Accra. Met een taxi naar Pink Hostel. Lekker gegeten, douchen en naar bed.

Woensdag ben ik naar Bojo Beach gegaan! Een strand dicht bij Accra. Het is zo bijzonder omdat het een soort eiland is. Met een kano gingen we een rivier over om op het strand te komen. Aan de andere kant was de zee! Een dagje heerlijk relaxen, echt een vakantiegevoel! Er waren veel mannen bezig om visnetten uit de zee te trekken, een zwaar werk! De netten zaten vol met vissen, kwallen, krabben en garnalen. Met een trotro weer terug naar Pink Hostel!

Donderdag ben ik met trotro rond gereisd naar de Boti Falls! De reis alleen al was prachtig! De watervallen waren erg mooi om te zien! Het waren er twee, de rechtse was de vrouw en de linkse de man! Ook hier was het weer genieten! Met trotro's weer terug naar Accra! Het leek wel alsof ik op safari was! De zandwegen en open vlakte! Zou me niet verbazen als ik opeens een olifant voorbij zag komen! In de avond lekker bij KFC gegeten!

Vrijdag was mijn laatste dag in Ghana! Deze dag ben ik gaan lunchen met een kennis die ik al 9 jaar niet gezien had! Zijn vader is van Ghana en hij was er nu toevallig op vakantie! Erg gezellig om weer bij te praten. In Pink Hostel weer alles ingepakt! Een taxi naar het vliegveld. Nog een reis maken! Mijn reis naar huis.. Op het vliegveld ging alles erg gemakkelijk! Al snel zat ik in het vliegtuig. Veel kunnen slapen!
Vanmorgen had ik snel mijn koffers, deze werden door de marechaussee binnenstebuiten gehaald en doorzocht. Gelukkig kon ik met alles verder! Daar stonden mam en tante May mij op te wachten! Een liefdevol ontvangst!
Met de trein en snelbus verder naar huis. Thuis pap, Mirne, Sanne en Seb geknuffeld! Wat had ik Seb toch gemist! Een spandoek aan de garagedeur met 'Akwaaba Niene' (welkom Niene)! Super lief!
Nu lekker warm douchen, nadat ik 2 maanden koud heb moeten douchen. Straks lieve Lon weer knuffelen en vanavond met nog een aantal meer op de kermis!

Deze reis had ik niet kunnen doen zonder de twee organisaties waar ik bij aangesloten was. Activity International (Nederlandse organisatie) en SYTO (de organisatie in Ghana). Alles was super geregeld van begin tot eind! Vooral dank ik Manon Loohuis, zij heeft mij voorbereid voor dit avontuur en met alles geholpen! Ook Merci van SYTO. De meiden in het volunteerhouse waren ook super! Samen veel kunnen genieten. En natuurlijk niet te vergeten mamma Ben! Haar ben ik heel dankbaar!

Tot snel allemaal in Nederland, Ospel/Nederweert ;)
Liefs Niene

• 26 Augustus 2017 - 22:57

Ingela:

Wat een mooie reis heb je gemaakt en wat een hoop heb je beleeft de afgelopen 2 maanden. Fijn dat je veilig thuis bent gekomen!

• 27 Augustus 2017 - 23:02

Anny Jongen:

Hoi Niene,
    Je stagetrip is nu voorbij en hiermee ook je reisblog denk ik. Ik heb je blog met plezier gelezen en hiermee je stage een beetje kunnen volgen. Ik wens je heel veel succes in je verdere loopbaan. Groetjes.