Emergency, Tongo en Paga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu Emergency, Tongo en Paga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu

Emergency, Tongo en Paga

Blijf op de hoogte en volg Niene

06 Augustus 2017 | Ghana, Tamale

Afgelopen week en volgende week werk ik op de Emergency Ward. De naam van de afdeling is vergelijkbaar met de nederlandse spoedeisende hulp. Hoe het op deze afdeling aan toe gaat is totaal niet vergelijkbaar met de nederlandse spoedeisende hulp. Hier gaat het als volgt. Wanneer je meteen hulp nodig zou hebben ga je naar het 'OPD' Out Patiënt Department. Dit betekend; afdeling voor 'niet-ziekenhuis' mensen. Hier is altijd een lange rij. De mensen moeten soms wel uren wachten voor ze aan de beurt zijn. Dan worden ze naar een 'dressing room' gebracht. Hier vertellen ze/laten ze zien wat het probleem is. Ook worden ze hier bv verbonden, krijgen ze de nodige medicatie mee en word het nodige betaald. (Heeft iemand een ernstige situatie, zoals grote bloedingen bijvoorbeeld gaan deze mensen meteen naar de dressing room). Wanneer mensen dan nog zorg nodig hebben komen ze naar de Emergency Ward. Er is een bankje waar ze op kunnen zitten, hier worden de infuusnaalden ingebracht en zo nodig bloed afgenomen. Dan word ze een bed toegewezen. De vitale controles worden gedaan (temperatuur, bloeddruk en polsslag) ze krijgen de nodige medicatie/injecties toegediend. De meeste patiënten gaan na 1 tot 3 dagen naar huis. Ook overlijden mensen. Gemiddeld 2 per week als ik in de documenten terugkijk. Dit is meer als ik dacht.

De meeste patiënten die op de afdeling liggen hebben malaria, of zelfs meerdere soorten malaria's tegelijk. Ook liggen er veel mensen met een longprobleem. Ik verbaasde me hoeveel kleine kindjes er waren. De meeste hiervan met malaria.

Op de afdeling houd ik me vooral bezig met de controles, de registraties van nieuwe patiënten en de medicijnen/injecties toedienen.
Deze week heb ik een patiënt met een slangenbeet, een patiënt met een auto/motor ongeluk en een babytje met een huidinfectie verzorgd.

De afdeling is wel heel gezellig! Er zijn veel mannen/jongens die het wel leuk vinden dat ik er bij ben. Ook ik ben al gevraagd om iemands 5e vrouw te worden, hebben we veel gelachen en heb ik veel nieuwe dingen over Ghana geleerd (liedjes, woorden en gebruiken). Een Tamale-naam met geboortedatum hoorde hier ook bij. Mijn Ghanese naam Yaa vonden ze nog niet genoeg. Ik heet hier Chalpang, dit betekend Forgive (vergeven) en ik ben geboren op 01-08-2017.

Tongo Hills.
Zaterdag zijn we om 05.25u vetrokken naar een bussenplaats. Rond 07.00u zijn we vertrokken naar Tongo. We zaten in een trotro, met 23 mensen. In Tongo met een yellow-yellow verder naar de Tongo Hills. Halverwege stapte een jongen in die onze gids zou zijn. Hij was een bonk spieren, dus we vonden het niet zo erg natuurlijk ;) Bij de Hills hebben we een school in de rotsen gezien, de chief ontmoet, de begraafplaats van de vorige chiefs gezien en daarna begon de echte klim op de rotsen. Wauw wat een mooi uitzicht was hier! Het was weer genieten! Bij de heilige rots hebben we gewacht. Je kon deze rots beklimmen, alleen dit moest met een ontbloot bovenlichaam. Dit hebben we even overgeslagen. Nadat we weer onder waren zijn we naar de hide cave gegaan. Dit was lekker koel. Hierna door naar de hyena cave. Ook dit was weer even klimmen tussen de rotsen, gelukkig zijn we allemaal smalle meiden haha. Hier was ook weer een prachtig uitzicht! Het leek niet echt Afrika waar we zaten, maar wat was het mooi. Dit was het einde van de tour. De yellow-yellow gebeld en hij kwam ons weer ophalen. Ook bracht hij ons meteen naar Paga. We hebben een dagje waarbij alles meezit!

Paga.
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan. Met de voet naar het krokodillen reservaat. Hier moesten we eerst een kip kopen voor 15 cedi. Deze was om de krokodillen te lokken. De krokodillen kwamen al snel uit het water! 1 kleinere en 2 grote. Met de grootste zijn we op de foto gegaan! We mochten hem aanraken en zijn staart vasthouden! Toch wel heel erg spannend hoor.
Viavia kwam een man ons ophalen om naar een winkeltje/dorpje te gaan. Hij kwam op de motor! Celine en ik op 1 motor en Ingela op een andere. Ik zat voor de man, dus tussen de man en het stuur in. Dit was toch ook wel heel erg spannend! De man reed toeterend en lachtend rond. Hij vond het zelf ook geweldig natuurlijk.
We kregen een rondleiding door het dorpje en zagen de kleine oude huisjes. Hierna wilde we graag naar de grensovergang. Burkina Faso was namelijk heel dicht bij. Zo dichtbij dat we dit zelfs met de fiets konden doen. Tijdens deze rit werden we natuurlijk al helemaal aangekeken. Door de douane en daar waren we dan in een ander land. Nu ben ik letterlijk van helemaal het zuiden (strand Accra) naar het noorden gereisd! Foto's gemaakt bij het bord waar Burkina Faso opstaat natuurlijk. En weer terug naar het dorpje op de fiets. Met een taxi naar Bolga en vanaf hier weer naar Tamale. We hebben vandaag alle vervoersmiddelen gehad, een motor, fiets, taxi, trotro en yellow-yellow.

Wat was dit weer een te gek weekend! Zo veel gedaan en gezien. Er kan weer een hoop van mijn lijstje af. De Tongo Hills beklimmen, met een krokodil op de foto, achterop (of dus voorop) een motor, en fietsen door Ghana. Ook echt heel erg leuk om dit met z'n drieën te doen. Ons laatste weekend samen alweer. Dinsdag komt er een nieuw kamergenootje, spannend.

Vanmiddag zet ik foto's op facebook!

Liefs Niene, tot snel

  • 06 Augustus 2017 - 14:06

    Mamma:

    Zo zo Niene, lijkt mij een leuke afdeling de Emergency, mannen/jongens

  • 06 Augustus 2017 - 14:15

    Mamma:

    Zo zo Niene, lijkt mij een leuke afdeling de Emergency ,mannen /jongens

  • 06 Augustus 2017 - 14:24

    Mamma:

    Mooi om te horen, je hebt al heel wat van Ghana gezien..
    Jouw enthousiastme hoor en lees ik steeds terug.
    Uuuuh die krokodillen

  • 06 Augustus 2017 - 14:28

    Mamma:

    Niene wat hadden we afgesroken !,!
    Geniet nog maar met volle teugen.Dat lukt jouw wel.
    Knuffel van Mamma uit Nederland xx

  • 06 Augustus 2017 - 20:22

    Opa En Oma:

    Niene wij hebben samen je bericht gelezen
    En al de mooie foto's gezien
    Knuffel van opa en oma

  • 07 Augustus 2017 - 18:39

    Jo En Petra:

    Hoi Niene, jij kunt inderdaad weer veel van je lijstje afstrepen. En jeetje wat spannend om zo dicht bij een krokodil te zijn. Wij zijn erg benieuwd wat je nog meer mee gaat maken maar kijk goed uit.
    Liefs Jo en Petra

  • 07 Augustus 2017 - 21:08

    Riek:

    Hoi Niene, wat een geweldige verhalen, mooi om te lezen. Succes op de mannenafdeling!

  • 07 Augustus 2017 - 21:08

    Riek:

    Hoi Niene, wat een geweldige verhalen, mooi om te lezen. Succes op de mannenafdeling!

  • 08 Augustus 2017 - 14:15

    Gerare:

    Ha Niene,
    Het is erg leuk om jouw reisverslagen te lezen. Je kan het allemaal goed verwoorden waardoor er een goed beeld ontstaat over de leefwijze, cultuur en het landschap in Ghana. Mocht het als kraamhulp straks niet helemaal lukken of niet naar de zin zijn, dan kan je nog altijd schrijfster worden :).
    Liefs Gerard.

  • 08 Augustus 2017 - 22:11

    Lonneke:

    Ohh Niene stoere chick!! Wat een belevenissen weer zeg!! Je doet het wel goed bij de Ghanese jongens he! Hahaha Het blijft heerlijk je verhalen te lezen! Love you Xxx

  • 10 Augustus 2017 - 20:10

    May:

    Ha jonge dame
    Het gaat je goed af in Verweggistan. Volgens mij kun je daar vaak trouwen.

  • 10 Augustus 2017 - 20:12

    May. :

    Krkokdil stoer zeg. Maandag weer naar de baby's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niene

Ik ga 8 weken vrijwilligerswerk doen in Ghana, Afrika. Hier ga ik werken in een ziekenhuis, het West Hospital Tamale, in Tamale. Ik woon deze 8 weken in een vrijwilligershuis, met een aantal andere. Dit heb ik via de organisatie Activity International geboekt! Via deze blog houd ik jullie graag op de hoogte hoe het met mij gaat en wat ik allemaal beleef.

Actief sinds 07 Juni 2017
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 12460

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 26 Augustus 2017

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: