Wat een week weer! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu Wat een week weer! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu

Wat een week weer!

Blijf op de hoogte en volg Niene

21 Juli 2017 | Ghana, Tamale

Ook deze week heb ik weer veel gedaan!

Maandag was een normale dag in het ziekenhuis. Geen hele bijzondere dingen gebeurd. Die dag heb ik veel infusen ingebracht en bloed afgenomen.

Dinsdag was het in het ziekenhuis vergelijkbaar met maandag.
In de middag kwamen ze thuis onze haren invlechten! 3 vrouwen waren er mee bezig. We hebben veel gelachen en foto's gemaakt samen. Ze hebben bij ieder 2,5 pak haar er bij gedaan. Nadat de vlechten erin zaten werd ons haar met kokend water gewassen, dit was tegen het pluizen. Bij maakte ze eerst een grote vlecht, dus heb nu kleine krulletjes onderaan. Hierna werd het in model gebracht en werd dit 'vastgehecht'. Het ziet er zo leuk uit! Even wennen natuurlijk. Nu zijn we 'real African girls' volgens onze kok. Ze vind het ook erg leuk!

Woensdag heb ik in het ziekenhuis op 'labour ward' gestaan. Hier heb ik 3 bevallingen gezien. Ook 3 totaal verschillend. De eerste ging erg goed, een meisje. Bij de tweede mocht ik het doen, dit was wel even spannend. Toen ik het hoodje vast had kwam er ook heel erg veel bloed uit. Het werd van mij overgenomen. Toen de baby geboren was werd zij weer aan mij gegeven en ik heb haar gewogen, gemeten en verder verzorgd. De vrouw bleef hevig bloeden en ze waren hier druk mee bezig. Ondertussen kwam een vrouw in shock binnen. Ze werd op het bed gelegd en de baby was er erg snel. De vrouw was aan het trillen en lag ook weer stijf met haar ledematen. Ik had in de gaten dat ik de enige was die de baby kon verzorgen, iedereen was met de 2 moeders bezig. Ze gingen erg ruw met de vrouwen om, wat voor mij wel even schrikken was. Ik nam ook deze baby snel aan en woog en meet haar. Daar stond ik dan met 2 bijna dezelfde baby's, ingewikkeld in dezelfde doeken. Ik moest ze goed uit elkaar houden natuurlijk ;) Even later was alles weer goed met de moeders, en gingen ze samen met hun baby naar bed.
Wow dit was wel weer een heftige dag. Toch wel veel om allemaal te verwerken wat ik te zien krijg. Maar het blijft zo bijnzonder om dit te mogen meemaken.

Donderdag mocht ik weer naar Labour ward. Vandaag ging ik dan een bevalling doen. Ik was er helemaal klaar voor toen de vrouw binnen kwam. Na lang persen kwam de baby. Gelijktijdig met de geboorte kwam ook een hele golf vruchtwater. Toch wel heel blij met mijn pak aan ;)

Vandaag ben ik in een dagje in 'Theatre' om 2 keizersnedes te zien! De eerste was erg groot en kwam er met veel moeite uit. We moesten even wachten op de tweede. Ik zag ondertussen veel mensen naar buiten lopen met een afgedekt oog. Ik vroeg aan een van de dokters wat ze hadden. Ik werd naar een ruimte gestuurd waar ik kon meekijken. Hier werden staarbehandelingen uitgevoerd. De ene na de andere. Ze legde me alles uit en lieten mij meekijken door de microscroop. Het was echt heel vet om dit te zien!

Het blijft zo fantastisch om hier te zijn! Alles is erg interessant, in het ziekenhuis maar ook in de straten en dorpjes!

Morgen ga ik een dagje naar Daboya!

Tot snel weer!


  • 21 Juli 2017 - 18:02

    May Van Rijt :

    Pff zeg spannend allemaal en baby's zeker niet verwisselen en weer veel geleerd neem ik aan. Is de kleding ook weer goed van pas gekomen. Grts van uit Frankrijk

  • 21 Juli 2017 - 18:02

    May Van Rijt :

    Pff zeg spannend allemaal en baby's zeker niet verwisselen en weer veel geleerd neem ik aan. Is de kleding ook weer goed van pas gekomen. Grts van uit Frankrijk

  • 21 Juli 2017 - 19:13

    Christien:

    Heey Niene.
    Knap dat je het allemaal aan kunt en dat ze jou zoveel mee laten kijken/werken.
    Het zal zeker vaak spannend en ook eng zijn, maar wat leer je daar veel van.
    Ik heb foto's gezien van jou als 'dokter' en ook met je nieuwe kapsel. Leuk!!!



  • 21 Juli 2017 - 20:01

    Lonneke:

    Wauw Nien! Weer veel meegemaakt! Zo leerzaam! Ben nog steeds ontzettend trots op je joe je het allemaal doet! Xxxx

  • 22 Juli 2017 - 18:05

    Martijn En Loes :

    Echt indrukwekkend weer Niene wat je daar allemaal meemaakt en hoe je daar mee om gaat. Fantastische ervaringen! Geniet ze nog daar. Groetjes Martijn en Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niene

Ik ga 8 weken vrijwilligerswerk doen in Ghana, Afrika. Hier ga ik werken in een ziekenhuis, het West Hospital Tamale, in Tamale. Ik woon deze 8 weken in een vrijwilligershuis, met een aantal andere. Dit heb ik via de organisatie Activity International geboekt! Via deze blog houd ik jullie graag op de hoogte hoe het met mij gaat en wat ik allemaal beleef.

Actief sinds 07 Juni 2017
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 12443

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 26 Augustus 2017

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: