Werken maar ook genieten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu Werken maar ook genieten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu

Werken maar ook genieten!

Blijf op de hoogte en volg Niene

12 Juli 2017 | Ghana, Tamale

Wauw alweer een week voorbij, al 2 weken in Ghana.

De dagen in het ziekenhuis zijn erg verschillend. Ik mag veel doen, het geven van infusen, de moeders uitleg geven over borstvoeding, de patiëntenregisters bijhouden en ga zo maar door. Met de zorg voor de moeder kijk ik nog veel mee, zoals het verzorgen van de keizersnede wond en het doen van de controles. Ook dit heb ik al mogen doen! Een keer per dag komen dokters langs om alle moeders te controleren en te observeren. Ze stellen veel vragen aan ze. Door hierbij mee te luisteren leer ik de termen die ze gebruiken erg snel.

Het word ook steeds leuker op het werk. Ze zijn geïnteresseerd naar mij en Nederland. De zusters en dokters begin ik te herkennen en het is gezellig met ze! Ze helpen mij veel door uit te leggen hoe iets hier in werking gaat, ik help hun door te laten zien hoe het in NL gaat, heel anders vaak.

Op de afdeling komt vanalles voor. Prematuren baby's en moeders vlak na een abortus liggen naast elkaar. In een van de afgelopen dagen mocht ik een baby vasthouden. Ik kreeg een aantal doeken, niet meteen in de gaten dat hier het kindje al in lag. Zo klein en de armpjes al blauw van alle gegeven injecties en infusen.

In het huis is het gezellig, gister is mijn kamergenootje aangekomen, erg lief. Eindelijk staat er een klerenkast op de kamer. Nu allen nog wachten tot dat we kunnen doorspoelen. Al lukt het me steeds beter via de Ghanese manier ;)

Toch nog steeds vreemd om in een land rond te lopen waar alles zo anders is dan in NL. De huizen, de wegen, de winkels, de mensen, zelfs de geur. Iedere dag loop ik vanuit thuis naar een verharde weg, hier neem ik een taxi naar de taxiplaats. De weg die ik dan afleg is redelijk lang maar zo interessant. Langs de weg staat het aan beide kanten vol met kraampjes. Om 07.30 is alles al te koop, van gebakken vlees tot schoenen. De kippen, geiten en schapen lopen hier overal tussen door. Net zoals de kleine kindjes, vaak op veel te grote of geen schoenen.

Het is toch wel echt Afrika hier. De salamander die uit mijn gootsteen kroop tijdens het afwassen, de buurkindjes die de hele middag kwijt waren door een paar gegeven ballonnen, de verdwaalde koeien op een grote weg met een lange rij toeterende autos en brommers achter zich ;)

Morgen mag ik naar de keizersnedeafdeling. En ga hier mijn eerste keizersnedes zien! Dit gaat een spannende dag worden verwacht ik!

Ik laat snel iets van mij horen!
Xx vanuit Tamale!

  • 12 Juli 2017 - 17:42

    Rita Van Roij:

    Mooi Niene, je maakt vanalles mee...

  • 12 Juli 2017 - 18:02

    Truce Van Roij:

    Mooie verhalen hoor! Dit zul je altijd blijven onthouden. Heb je gezien: dit dagboek is al meer dan 1000x bekeken!?! Blijven schrijven hè? :)



  • 12 Juli 2017 - 18:31

    Hilde:

    Ha Niene ,
    Gezellig om weer een verhaaltje te lezen van jou. Het gaat je goed daar.
    Wat spannend om een keizersnede mee te mogen maken morgen. Lukt het niet om eens wat foto,s door te sturen? Ben benieuwd hoe e.e.a. er uit ziet.

  • 12 Juli 2017 - 19:50

    Christien:

    Geweldig!!!
    Nog even dan is het dokter Niene ;)

  • 12 Juli 2017 - 19:59

    Roy:

    Goed bezig Niene! Super gaaf :-)
    Ga zo door!

  • 12 Juli 2017 - 20:40

    May:

    Hoi Niene
    Super wat je allemaal al mag en kan doen daar. Keizersnede interessant om mee te maken. Fijn dat je nu een huisgenote hebt. Wat zul jij veel ervaring op doen in Tamale. Groetjes

  • 12 Juli 2017 - 21:35

    Cgvanrijt@oulook.com:

    Oma heeft opa jouw verhaal voorgelezen Samen op de bank Groetjes Opa en Oma

  • 12 Juli 2017 - 22:00

    Manon - Activity Int.:

    Wauw.. Heel leuk om te lezen Niene! Groetjes van Manon!

  • 12 Juli 2017 - 22:49

    Lonneke :

    Ohh wat heerlijk om te lezen Niene! Ik ben zo blij dat je het naar je zin hebt in het ziekenhuis en in je huis zelf natuurlijk! Je leert veel van de Ghanese mensen en gewoontes! :) Ik zou zo graag even op en neer komen om te zien hoe het er allemaal aan toe gaat, ik ben heel benieuwd naar de foto's! Xxxxx liefs van mij!

  • 13 Juli 2017 - 13:18

    Riek:

    Nou Niene je maakt heel wat mee, geniet er met volle teugen van want het is weer zo voorbij. Fijn dat het zo goed bevalt. Succes met de keizersnede, niet dat je flauwvalt, haha.
    Groetjes uit Nederweert.

  • 13 Juli 2017 - 17:28

    Jo En Petra:

    Wauw Niene........goed bezig!
    Wat heb jij straks veel mooie herinneringen aan Ghana.
    We kijken weer uit naar het volgende verhaal

  • 14 Juli 2017 - 21:47

    Els En Bill:

    Hoi Niene,
    Vindt het nog steeds geweldig ongelooflijk dat jij deze reis ging maken.
    Een super ervaring voor de rest van jou leven en een mooie bagage voor jou werk in de toekomst.
    Met jou lieve karakter zal je veel leuke contacten maken. Wat zullen die mensen daar veel van jou houden. Succes en tot gauw x Els en Bill


  • 15 Juli 2017 - 13:14

    Oom Ruud:

    Niene,

    Ik hoorde van tante Truce dat je in Ghana bent en heb je verslag gelezen. TOF van je dat je daaro gaat helpen. Beleef de wereld daar!

    groetjes
    Oom Ruud


  • 16 Juli 2017 - 09:42

    Anny Jongen:

    Hallo Niene,
    Weer een interessant verhaal. Je schrijft dat je ook laat zien hoe bepaalde zaken in Nederland worden gedaan. Zouden ze dat ook overnemen? Ben benieuwd naar je verhaal over de eerste keizersnede daar. Groetjes.

  • 22 Juli 2017 - 18:08

    Martijn En Loes :

    Wat maak je veel mee Niene! Echt een compleet andere wereld. Overweldigend lijkt het ons, maar super indrukwekkend en kei ruig om mee te maken waarschijnlijk. Respect hoor voor jou! Succes nog en geniet van je bijzondere tijd daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niene

Ik ga 8 weken vrijwilligerswerk doen in Ghana, Afrika. Hier ga ik werken in een ziekenhuis, het West Hospital Tamale, in Tamale. Ik woon deze 8 weken in een vrijwilligershuis, met een aantal andere. Dit heb ik via de organisatie Activity International geboekt! Via deze blog houd ik jullie graag op de hoogte hoe het met mij gaat en wat ik allemaal beleef.

Actief sinds 07 Juni 2017
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 12461

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 26 Augustus 2017

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: