Aankomst en 2 introdagen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu Aankomst en 2 introdagen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Niene Roij - WaarBenJij.nu

Aankomst en 2 introdagen

Blijf op de hoogte en volg Niene

30 Juni 2017 | Ghana, Accra

Wauw wauw wauw, dit is dus echt Afrika.. :)

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met mijn verslag, zoveel heb ik de afgelopen 2 dagen gezien en gedaan.
Het is hier fantastisch! Ik geniet van iedere minuut dat ik hier ben, en kijk steeds rond vol verbazing...

Als eerste mijn aankomst in Accra. Eenmaal binnen in het vliegveld hoorde ik overal muziek. Er stonden mensen met gitaren muziek te maken en er stonden mensen te zingen.
Het duurde even voor ik mijn koffers had, maar toen ik ze eenmaal had was ik ook zo buiten. Het is zo klein vliegveld.
Toen ik buiten kwam stonden er hekken en daarachter rijen dik met mensen. Allemaal hadden ze een bordje met een naam erop vast. Oh nee dacht ik, nu moet ik mijn naam zoeken. Voor ik het wist stond er een man 1 meter voor mij met Niene Maria Paulina op zijn bordje. Ik deed mijn handen in de lucht, Ik ben dit. Hahaha. Hij pakte mijn kar met koffers en ik liep achter hem aan. We liepen over een drukke weg, midden over een rotonde, tussen de toeterende auto`s door. Hij deed mijn koffers in zijn auto en ik mocht gaan zitten. Het karretje liet hij langs zijn auto staan, midden op de parkeerplaats. De rit vond ik vrij heftig, zoveel auto`s, brommertjes, lopende mensen en om de 5 seconden toeterde er wel iemand 10x.
In mijn hostel aangekomen werd ik naar mijn kamer gebracht, een kamer met 7 bedden voor mij alleen ;) Ik heb naar thuis geappt, gedoucht en gaan slapen.

Dag 1;
Ik werd wakker, aangekleed en naar het ontbijt. Heerlijk gegeten!
Toen heb ik een intro gekregen van Merci, mijn coördinator van hier. Ze heeft mij veel verteld over de geschiedenis, gewoontes en rituelen van Ghana. De dingen die ik wel mag doen en die ik niet mag doen. Ook een taal les gehad, de taal Twi! Dit is de taal die het meest in Ghana word gesproken naast de Engelse taal. Hierna zijn we met een 'trotro' naar het strand gegaan. Dit zijn kleine busjes die ze vol stoppen met mensen, je betaald enorm weinig om ergens te komen. Maar de busjes vallen van ellende bijna uit elkaar. Ik heb nog geen een werkende kilometerstand, een sluitende deur of een compleet stuur gezien...
Het eten op het strand was heerlijk!

Weer terug in mijn hostel heb ik even op mijn kamer gezeten, gebeld met Lonneke (ofja geprobeerd haha), mijn berichtjes bijgewerkt, en gedoucht. Toen heb ik gegeten, ook dit was weer erg lekker.
Ik ben op tijd naar bed gegaan omdat ik erg moe was.

Dag 2
Vanmorgen heb ik om 7u ontbeten. Hierna ben ik naar Merci gegaan. Samen zijn we met een Shared Taxi naar het centrum gegaan. De markt van Accra. WOW wat is deze groot. Niet te geloven wat ik hier allemaal zag. De kraampjes stonden overal. Er waren smalle paadjes tussen. Die paadjes gingen ook alle kanten uit. Er liep van alles rond. Vrouwen die hun hoofd vol hadden gestapeld met eten, drinken en noem maar op. De meeste vrouwen droegen hun baby in een doek op hun rug. Ook liepen er veel mannen rond die de zwaarste zakken met bv meel, of water op hun hoofd dragen.
Je kon je laten tatoeëren tussen de kip en stof kraampjes door. Het zag er allemaal onhygiënisch uit, en het rook er niet lekker. Maar wat was dit vet om te zien!!

Hierna zijn we naar een museum gelopen. Dit was een museum over de eerste president van Ghana, Dr Kwame Nkrumah.
Ook ben ik bij zijn graf geweest, deze lag in een enorm gebouw/beeld achtig iets.

Toen zijn we met een Private Taxi naar een school gegaan. Hier gaven ze ook trommelles, deze zou ik namelijk krijgen. Het was echt fantastisch om dit te doen met de Ghanese mensen! Ik heb een uur les gehad en zal de 3 geleerde ritmes nooit vergeten.
Hierna ben ik nog even in de klas geweest. Wat een leuke lieve kindjes! Natuurlijk wilden ze graag op de foto :)

Toen zijn we met een trotro terug naar Pink Hostel gegaan. Hier heb ik samen met Merci gegeten. Ik had Red Red, een gerecht met bonen. Iets typische Ghanees. Helaas hou ik niet zo van bonen.. Met moeite heb ik het opgegeten, haha.

Vanavond lekker een rustig avondje, en hopelijk morgen naar Cape Coast!

Tot snel, mijn volgende bericht zal vanuit mijn vrijwilligershuis in Tamale zijn!!

X Niene

  • 30 Juni 2017 - 20:22

    Mam:

    Hee Niene,

    Whoo wat een mooie verhalen , en dan ben je er pas een paar daagjes.
    Geniet maar van elk moment .
    En Cape Coast , wie weet morgen! xxxx mamma

  • 30 Juni 2017 - 20:41

    Gerard:

    Wow Niene, wat een prachtig verslag. Zo krijg ik ook zin om naar Afrika te gaan. Het enthousiasme spat ervan af. Ik blijf jou zeker volgen. Geniet er maar lekker van! Groetjes van jouw ruigste oom!

  • 30 Juni 2017 - 21:46

    Roy:

    Ha Niene! Soo... dat is alvast een heel mooi begin! Mooi om te lezen!
    Fijn dat alles zo goed gaat! En ideaal dat je die ritmes hebt geleerd, kan je volgend jaar die amateurs op de houtsberg leren trommelen ;-)
    Groetjes Roy en Anouk

  • 30 Juni 2017 - 21:49

    Hilde :

    Hallo Niene,
    Mooi verhaal wat je schrijft. Fijn dat je een leuke vrouw hebt die je begeleidt. Kleurrijke markt ook? Het zal wel warm zijn zo met z'n allen in de troto.

  • 30 Juni 2017 - 22:12

    Ingela:

    Wauw Niene, het klinkt nu al onwijs gaaf! Klinkt als een goed begin. Succes met de busreis naar Tamale!

  • 30 Juni 2017 - 22:44

    May:

    Mooi geschreven,super dat je het daar zo leuk vind. Geniet ervan. Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen, grts May

  • 01 Juli 2017 - 00:01

    Erik En Lynn:

    Wauw Niene! Wat een hoop indrukken..en je bent pas net daar! Wij zijn benieuwd naar de rest van je avonturen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar de verschillende rituelen... kei veel succes nog!

  • 01 Juli 2017 - 08:43

    Riek Nies:

    Hoi Niene, geweldig om dit te lezen, geniet er van. Dit zul je nooit vergeten, zo bijzonder allemaal. We wensen je nogmaals een heel mooie tijd daar, Jos en Riek

  • 01 Juli 2017 - 09:31

    RitavanRoij:

    Klinkt geweldig Niene, je schrijft ook leuk...
    Jammer dat de foto's nog niet gelukt zijn.

  • 01 Juli 2017 - 09:40

    Theo:

    Ha Niene, wat fijn dat je het meteen zo naar je zin hebt. Dat belooft een prachtige tijd te worden. Geniet ervan!! Wanneer gaan we foto's zien? We zijn heel benieuwd. Groetjes van je sportiefste oom. (ruigste, knapste en slimste zijn al door anderen geclaimd

  • 01 Juli 2017 - 13:55

    Anny Jongen:

    Hallo Niene, ik hoorde van ons Theo en Hilde over je reisblog. Ik vind het leuk om je op je vrijwilligerswerkreis te volgen. Je eerste verslagen zien er al veelbelovend uit. Het lijkt echt een onvergetelijke tijd te worden. Heel veel plezier deze weken. Grtjs.

  • 01 Juli 2017 - 14:00

    Jo En Petra:

    Hoi Niene,

    Wat ontzettend fijn om te lezen dat je daar zo geniet. We hebben je verhaal in een adem gelezen. Wow mooi gedaan! We zijn nu al nieuwsgierig naar je volgende avontuur. Heel veel plezier, geniet ervan en wees voorzichtig!
    Groetjes Jo en Petra

  • 01 Juli 2017 - 17:13

    Tante Petra:

    Dat begint al goed!!
    Mooie levenslessen die je nooit zal vergeten.


  • 05 Juli 2017 - 17:36

    Loes :

    Wat een indrukwekkende verhalen Niene! Heel erg leuk om te lezen en wat fijn dat je er direct zo goed in je vel zit. Het gaat het prachtige tijd worden voor je en we zijn heel benieuwd naar de verdere verhalen en foto's. Geniet ze! Martijn en Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niene

Ik ga 8 weken vrijwilligerswerk doen in Ghana, Afrika. Hier ga ik werken in een ziekenhuis, het West Hospital Tamale, in Tamale. Ik woon deze 8 weken in een vrijwilligershuis, met een aantal andere. Dit heb ik via de organisatie Activity International geboekt! Via deze blog houd ik jullie graag op de hoogte hoe het met mij gaat en wat ik allemaal beleef.

Actief sinds 07 Juni 2017
Verslag gelezen: 692
Totaal aantal bezoekers 12436

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 26 Augustus 2017

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: